středa 23. července 2014

Kli(í)čkování


Poslední dobou, jsem přešla na jakýsi  zdravý životní styl a při bádání po internetu, co a jak se v takovém to stylu jí, jsem narazila na klíčkování. Vlastně to bylo víceméně omylem, protože jsem četla nějaký rozhovor s Jaroslavem Dušek a ptali se ho tam na kávu a podobně a on začal strašně vyzdvihovat výhody klíčků.
A víte co? Měl pravdu!

Rozklíčkovala jsem si čočku, po třech dnech jsem si jí opražila na malinkaté půl lžičce olivového oleje a dala si ji ke snídani. Lidi moji (spráskla ruce), kam se hrabe kafe! A že já jsem velmi kafová, na těch klíčcích jsem jela snad až do večera. Ten příval energie je dokonce i cítit až v kostech. A ptáte-li se na chuť, tak pražená naklíčená čočka, chutná asi jako burské oříšky v číně.

Klíčky si nemusíte připravovat jen ke snídani a tak jako já, můžete je dát do různých salátů a jiných pokrmů, výhodou je, že vlastně jíte mladou rostlinku, všechny ty živiny a vitamíny, které by ona jinak využila k růstu a rozvoji, spolknete a využijete vy.

Klíčky jsou nejsilnější 3. den, pak už svoji účinnost pomalu ztrácí a ve chvíli, kdy se objeví kořínky, už je nejezte. Ale také to neznamená, že abyste měli neustálí přísun čerstvých klíčků musíte každý den dávat klíčit nové to ne.
1.  klíčků máte denně sníst přibližně dvě polévkové lžíce, jinak mohou mít i proháněcí účinek
2. klidně si jich můžete nechat naklíčit větší množství a různé odrůdy. Necháte je okapat a zavřete do dózy a uložíte si je do lednice, kde Vám vydrží přibližně týden. Tak můžete mít svoji pravidelnou dávku vitamínů neustále po ruce a střídat chutě i využití.

A cože Vám to ty klíčky vlastně naklíčí? Vitamin A, vitaminy skupiny B, C i cenný vitamin E. Jsou bohaté na bílkoviny, obsahují jich dokonce zhruba tolik, jako maso. Pro tělo jsou výborně stravitelné, protože při klíčení se složité cukry rozštěpí na jednoduché, to je současně důvod, proč po jejich konzumaci nehrozí větry jako po luštěninách vařených. Obsahují také celou řadu minerálních prvků jako je vápník, fosfor, železo, draslík a hořčík. A pokud necháte naklíčené výhonky poslední den na světle zezelenat, obsahují i prospěšný chlorofyl. S konzumací klíčků začínejte pomalu, zpočátku stačí přidat si lžíci denně do jogurtu nebo zeleninového salátu.

A cože to všechno můžete nechat naklíčit?
Tak asi takto:

1) Semínka zelenin
 Brokolice: má vysoký obsah antioxidantů. Pěstuje se jak pro klíčky, tak pro zelené výhonky. Jejich chuť je srovnatelná s chutí brokolice, tak jak ji známe
Ředkvička: naklíčená semínka i zelené klíčky chutnají podobně štiplavě jako ředkvičky
Zelí bílé i červené: nasládlá zelná chuť
Řeřicha: Svěží a lehce pikantní. Sklízí se olistěné zelené výhonky
Rukola: Sklízí se zelené olistěné výhonky, lehce ořechové chuti

2) Semínka olejnin
Slunečnice: charakteristická chuť, velmi šťavnaté, velmi rychlé klíčení
Sezam: příjemná chuť a vyklíčené již za 24 hodin
Hořčice: o málo ostřejší chuť než ředkvička

3) Semínka luštěnin
Hrách zelený i žlutý: klíčky mají velice příjemnou hráškovou chuť
Čočka: její příprava zabere zhruba dva dny, klíčky nasládlé chuti
Fazole mungo: křupavé, nasládlá a svěží chuť
Fazole adzuki: výrazná fazolová příchuť, navíc barevně velmi doplňují pokrmy
Cizrna: klíčí velice rychle, oříšková chuť

4) Semínka obilovin

Pšenice: jemné bílé klíčky. Hotova do tří dnů. Chuť je nasládlá
Žito: vlastnosti podobné pšenici
Oves: méně sladké než pšenice, ke klíčení se používají semínka bez slupky
Ječmen: chuťově podobný ovsu, ke klíčení používejte také semínka bez slupky
Proso: nevýrazná chuť, ale pokrmům dodá čerstvost a křupavost
Pohanka: klíčí velice rychle, křehká semínka s drobnými klíčky chutnají po oříškách

5) Semínka ostatních plodin

Vojtěška: velice výživná, chuť nijak výrazná ale pokrmům dodá svěžest a křupavost
Jetel: velice podobný vojtěšce
Pískavice: jedna z nejhodnotnějších klíčních rostlin, konzumují se malé klíčky i výhonky s lístky, ostřejší chuť

Co se týče luštěnin, stačí si koupit sáček v supermarketu a jít na to, platí i pro řeřichu, s ostatními semínky je to těžší, protože semínka prodávaná v těch malých sáčcích v zahrádkářském pultu, jsou ošetřena vším možným pro růst a podobně, takže je lepší se mrknout někde po internetu a najít si je v biokvalitě.

Jak si nechat naklíčit semena to už je na Vás, někdo preferuje klasiku = buničinu, vodu a slunce, někdo to dělá v děravé petlahvi ať už tak nebo tak, až si dáte svůj první nakličák, otevřete dveře do další komnaty chutí a synapsí v mozku.

Dobrou chuť